Biowijn, is dat logisch?

Bio begint eindelijk een beetje hip te worden. Niet dat we het kopen, maar we zijn meer voorstander geworden. En dat lijkt wel erg tegenstrijdig!

Alle onderzoeken wijzen erop: wij willen meer bio, meer smaak, minder zout, minder kleur- en smaakstoffen en meer 'puur'. Maar voor het resultaat heb je niet veel onderzoek nodig: we kopen het niet. Dat geldt voor alle foodproducten in de supermarkt. Volgens sommigen is dat gewoon een prijskwestie, dat kan niet waar zijn. Ik geloof in een complot van de supermarkten: we bieden een beetje bio aan, doen weinig aan marketing en promotie en laten zo dat segment bewust een beetje op een laag pitje. Massaproductie en massamarketing verdraagt zich niet met puur en bio.

Bij wijn is dat net even anders. Wijnliefhebbers zijn al eeuwen gewend om te proeven. Dus de smaak is bepalend, niet de prijs. Ook niet de marketinginspanningen van de grote wijnhuizen. Smaak, dat is wat telt! En dan vallen vanzelf een heleboel wijnen door de mand, soms zelfs door de gootsteen. Tja, dat zijn dus typisch die supermarktwijnen.... Want vanuit de ‘selff-fullfilling-prohecy-marketing’ is de prijs die de consument wil betalen niet meer dan € 2,95 per fles. En dan heb je gewoon bulkwijn in plaats van puur natuur plus ambacht. Er zijn dus wijndrinkers en wijnliefhebbers.

Die wijndrinkers kunnen we verleiden tot smaak. En dat begint een beetje te lukken. Daarvoor is echte informatie nodig en passie. Dus: naar de wijn-webwinkel! Daar zien we dat juist de biologische wijnen een flinke stijging meemaken. Want je weet precies waar de wijn vandaan komt. Je leest over de trots van de wijnboer, de beoordeling van andere wijnliefhebbers, en je krijgt persoonlijk advies en service. Tot aan de voordeur zelfs!
Ik heb vast een kleine voorselectie gemaakt: een lijstje mooie bio-wijnen in de webwinkels. Om in de smaak te komen!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden