De huiswijn, een visitekaartje

U herkent het direct als ik u vertel dat in veel gemiddelde eetcafé’s en brasseries de huiswijn niet te drinken is. Goedkope hoofdpijnwijn waarbij alleen gekeken is naar de prijs, en überhaupt nooit naar de kwaliteit en de smaak. Ik denk dan: laat de wijnkaart maar zitten, die kan namelijk ook nooit fatsoenlijke wijnen bevatten. Doe mij maar een biertje.



En dat is dus precies waar het fout gaat. De huiswijn van een eetgelegenheid moet namelijk een visitekaartje zijn van de wijnkaart. De huiswijn mag best eenvoudig zijn en het mag best een slobberwijntje zijn, om maar even in populaire termen te spreken. Hij moet een allemansvriend zijn, en bij elke gelegenheid passen. Bovenal moet hij uitnodigen tot een tweede glas, maar niet tot een derde! Want voor dat derde glas willen we iets mooiers hebben van de wijnkaart! Kortom: de huiswijn moet ons ervan overtuigen dat het de moeite waard is om ook de wijnkaart te bekijken.

Een dure Bourgogne vinden en verkopen is geen kunst, en hetzelfde geldt voor een dikke Condrieu of een Barolo uit een topjaar. Maar een goede huiswijn vinden, voor een schappelijke prijs, die aan eerder genoemde eisen voldoet? Een regelrechte crime! Meestal is er iets mis met het druivensap in die (prijs)categorie. Te dun, te zuur, te bitter, te zoet, te duur, en ga maar door. Het vinden van een geschikte huiswijn is natuurlijk de job van de importeur, die vervolgens de (horeca)clientèle moet gaan overtuigen van zijn top huiswijn! Een eindeloze zoektocht kan ik u melden, maar zeker wel erg leuk! Op dit gebied moeten we misschien de Languedoc en de Gascogne in Frankrijk erg dankbaar zijn, met deze gebieden heb ik op huiswijngebied toch echt de beste ervaring.

Bij het opstellen van een wijnkaart pleit ik er dus voor dat een horecaondernemer het meest zorgzaam om moet gaan met het kiezen van zijn huiswijn. Zonder goede huiswijn geen fatsoenlijk wijnkaart, dus nauwelijks wijnverkoop. En onthoud: ze eten u arm, ze drinken u rijk...

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden