De trend voor 2010: internetwijn!

Er is een oude wijnwereld en een nieuwe. De oude wijnwereld denkt dat dit slaat op de regio’s zoals Frankrijk, en Spanje. Rustig laten denken, denk ik dan. Hoe ouder de wijn, hoe ouder de zakken nietwaar? Met alle respect overigens, ik ben dol op oude wijn uit die oude landen.

Maar de nieuwe wijnwereld heeft niets met regio te maken en ook niets met leeftijd. Het blijkt dat ook wijn heel kortstondige trends kent. Rose was opeens heel 2008 en Prosecco was absoluut 2009!
De vraag is dus: wat in nu heel 2010? Ik heb zo mijn vermoeden….

Internetwijn is in ieder geval aantoonbaar in een sterke opmars. Met een jaarlijkse verdubbeling in omzet is dit eigenlijk het enige segment waar groei plaatsvindt. Op internet komen eindelijk succesvolle formules van de grond. By the Grape is daar een goed voorbeeld van en ook WIJNenWIJN beleeft een stormmachtige groei. Beide omdat ze helder zijn in hun functie en die ook waarmaken.

Waar de ‘oude wijnwereld’ denkt dat een website een verlengstuk is van de wijnproeverij zie je dat de consument heel andere dingen zoekt. De consument wil in luttele seconden bij de juiste fles in de juiste webwinkel zijn. En als het kan een aanbeveling van mensen die de wijn geproefd hebben. Dat is nog steeds niet goed mogelijk! Ook een hippe site zoals Vinogusto is ronduit teleurstellend.

Oh ja, de trend voor 2010. Als marketeer ben ik van 1 ding 100% overtuigd: de markt heeft altijd gelijk! En de markt heeft in december 63.000 e-readers verkocht. Het aantal internetbetalingen via I-Deals is met 62% gestegen. De consument wil snel, gemakkelijk, transparant… de consument wil internetwijn!
Karel Hoenderdos

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden