En nu jij

Vijftien jaar geleden werd van de grootste wijngaard ter wereld (Spanje heeft het grootste wijngaardoppervlak ter wereld, maar door de lage opbrengst per hectare is het land maar de derde wijnproducent ter wereld, na Frankrijk en Italië) twee wijnen gemaakt: bulkwijn en slechte wijn. Twee anonieme wijnen: de bulkwijn reed in grote tankwagens ten noorden voorgoed Spanje uit en de slechte wijn, een paar miljoen flessen per jaar, werd gemaakt volgens eenvoudig recept: laat de wijn in oude, vieze vaten rijpen, laat de wijn oxideren en bottel het dan onder een lelijk etiket vol kastelen en gouden lettertjes.

 

Lange neus
Natuurlijk vertegenwoordigt Spanje maar een klein percentage van alle flessen ter wereld, maar we zijn Spanjaarden en zo lang we genoeg geld hebben om eten te kopen, iedere dag een kopje koffie aan de bar te drinken en zo nu en dan van tapas te genieten, kijken we niet verder dan onze neus lang is. Maar de tijd veranderde, de prijs van bulkwijn ging omlaag omdat wijnlanden in het noorden van Europa betere wijn leerden maken, dus het werd voor wijnmakers in Spanje steeds lastiger om hun kopje koffie te betalen. Er moest iets veranderen. Wijn voor meer geld bottelen en verkopen leek de oplossing.

 

Anonieme wijn
Dus wijnhuizen die bulkwijn produceerden, legden hun eigen bottellijn aan en probeerden diezelfde anonieme wijn verkopen. Een ramp! Dat was vijftien jaar geleden. Tegenwoordig zie je Spaanse wijn steeds vaker in de schappen van de supermarkt staan. Het recept is veranderd, maar nog even simpel: zorg ervoor dat de wijn niet kan oxideren, doe het in een mooie fles met een mooi etiket. Als je het mij vraagt, tonen die rijpe wijnen die minder technisch worden gemaakt dan de wijnen uit de Nieuwe Wereld, de ware persoonlijkheid van Spaanse wijn. En als je me niet gelooft, probeer dan Megala van Bodegas Enguera, Maduresa van Celler del Ruore, Trilogías van Bodegas Los Frailes of Rafael Cambra… Wijnen die graag door je gedronken willen worden.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden