Etiketkunst

Goede wijn behoeft weliswaar geen krans, maar wie in ’t oog wil springen tussen de rijen concurrerende flessen op het schap, moet weten op te vallen.
Een van de grondleggers van deze gedachte is veelzijdig kunstenaar Rod Schubert, geboren en getogen in het Australische wijngebied Barossa Valley. Decennia geleden al ontwierp hij labels voor zijn diverse ‘wijnburen’, waaronder St. Hallett, Willows en het eminente Turkey Flat.

Etiket bepaalt imago niet
'Niet het etiket bepaalt het imago van een wijn, maar wat er ín de fles zit,' aldus Rod. 'Ik ga bij mijn creaties eerst en vooral uit van de opdrachtgevers, de wijnen die zij maken en hun marktpositie. Dan toer ik vervolgens rond door de wijngaarden en absorbeer alle indrukken. Pas daarna ga ik daarmee in mijn studio aan de slag.'

Grafiek voor topwijn
Schubert’s werk hangt onder meer in restaurant Appellation van het plaatselijke vineyard hotel The Louise én uiteraard bij tal van wijnproducenten, waaronder zijn oude vriend en mede-Barossaman Peter Lehmann. Deze kocht voor de creatie van zijn topwijn Eight Songs Shiraz een complete set grafiek aan van Rod, geënt op de gelijknamige opera over de mad king George III.

Kunstenaars maken etiket
Voor de etikettering van Lehmann’s fameuze art series worden jaarlijks diverse Australische kunstenaars benaderd. Voorwaarde is dat zij een interpretatie maken van Lehmann’s logo, de klaverkoningin. Dat symbool koos hij destijds omdat de oprichting van een nieuwe winery (zonder geld maar met slechts zijn woord van eer als krediet!) een enorme gok voor hem betekende. Lehman is in de zeventig en mag inmiddels worden beschouwd als een van de meest vooraanstaande wijnmakers van Australië. 

Alle lagen van de bevolking
Lehmann’s wijnen zijn dermate divers - en navenant geprijsd - dat zij alle lagen van de bevolking aanspreken en liggen zowel bij exclusieve wijnboetieks als Gall & Gall. Een selecte proeverij van zijn wijnen in combinatie met gerechten van Gerrit Greveling (Chalet Royal) tijdens de Wine Professional 2009 in Amsterdam bewees dit eens te meer. Niet voor niets luidt Lehmann’s missie: 'Wine is what you like!'

www.peterlehmannwines.com
L’Exception Lenselink, Zoetermeer
079-360 0113
www.activin.nl

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden