European Wine Bloggers Conference - EWBC

'Het is eigenlijk heel simpel: een wine blogger is gewoon iemand die over wijn schrijft, op internet.' Aan het woord is Jim Budd, wijnschrijver voor het Engelse tijdschrift Decanter. Ik zit met hem in de zon, op vrijdag, achter de Orangerie van het Schönbrunn Paleis in Wenen. Hier vindt de derde European Wine Bloggers Conference (EWBC) plaats, van 22 t/m 24 oktober. Jim begon zijn carrière voor een traditioneel medium, een tijdschrift, maar zet sinds een jaar of twee ook zijn schreden op het internetpad. Hij heeft onder andere een weblog over de Loirewijnen.

Tijdens de conferentie, georganiseerd door Ryan en Gabriella Opaz van Catavino en Robert McIntosch van The Wine Conversation en ondersteund door vele sponsors, komen bijna 200 wijnbloggers samen, vanuit heel Europa. Bovendien zijn er een handvol mensen van andere continenten. Zelf ben ik de enige Nederlander hier. Samen luisteren we naar voordrachten, bezoeken workshops over sociale media, en genieten van de wijnen van gastland Oostenrijk. Zaterdag leidt Willi Klinger van de Austrian Wine Board bijvoorbeeld een proeverij met een staalkaart van 13 wijnen die ons een indruk geven van wat het land aan wijn te bieden heeft. Bijzonder aan deze proeverij is dat we mogen stemmen. De wijn die uiteindelijk de favoriet van het publiek blijkt, zal nog dit weekend te koop zijn via Naked Wines. Het wordt de eerste Oostenrijkse wijn die deze vernieuwende wijnwebwinkel zal aanbieden. Heel toepasselijk: een Weense wijn, de Gemischter Satz Nussberg 2009 van Mayer am Pfarrplatz & Rotes Hang, wint!

Tijdens de conferentie is het verder een feest van herkenning. Mensen die elkaar alleen van Twitter of Facebook kennen, ontmoeten elkaar nu in levende lijve. Nieuwe contacten worden gelegd, samenwerkingen afgesproken. Discussies die online al gevoerd zijn, worden live voortgezet. Een discussie die regelmatig de kop op steekt, zeker onder de aanwezigen die al wat langer op internet actief zijn, is wat nu precies een wine blogger is. Ooit had het woord blogger de betekenis van een leek die zijn ervaringen wilde delen met andere leken. Kijk je naar de aanwezigen op deze conferentie, is dat uitgangspunt inmiddels een gepasseerd station. Op zaterdagmorgen gaat Eveline Resnick hier nog eens dieper op in tijdens haar bijdrage over Online Wine Commerce.

Aanwezig zijn namelijk vooral mensen die professioneel met wijn bezig zijn. Wijnmakers, wijnproducenten, heel veel wijnschrijvers, van veteranen als Jim Budd en Elin McCoy, key note speaker en de schrijfster van The Emperor of Wine, tot startende wijnschrijvers als ikzelf. Verder marketingmensen, voor allerlei wijnbedrijven en organisaties (ik noem bijvoorbeeld de Duitse VDP, of Cavas Gramona) en organisatoren van wijnreizen. Nog steeds schrijven consumenten op internet over wijn voor andere consumenten, maar ook professionele wijnschrijvers richten zich inmiddels via internet tot de wijnliefhebbers, evenals producenten.

Wat hen allen drijft, is passie. Passie voor het product wijn, maar ook passie om de kennis daarover te delen, zoveel mogelijk, en via alle middelen die tegenwoordig ter beschikking staan. Eigenlijk zijn alle aanwezigen, om maar weer eens een Engels woord te gebruiken, wine communicators. Zij communiceren over wijn, leggen het verhaal achter wijn uit, maar zijn zelf ook bereid te leren van anderen, te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben. En dat doen ze via blogs, maar ook steeds meer via platforms als Facebook, Twitter etc...

Tijdens de conferentie werden steeds vaker voorbeelden aangehaald van platforms waar consumenten, wijnschrijvers en producenten elkaar treffen. En ik moest denken aan By the Grape. Wat we hier doen, is een heel goed voorbeeld van het delen van kennis over wijn. Consumenten komen aan het woord, maar ook bekende wijnschrijvers. Nu nog wat meer Nederlandse wijnproducenten, of bedrijven uit het buitenland die via By the Grape willen vertellen wat ze doen.

Uiteraard komen op de conferentie ook de kritische vragen aan de orde. Hoe kunnen we hier met zijn allen een boterham aan verdienen? Hoe creëer je betrouwbare content? Hoe scheidt je het kaf van het koren? Hoe krijgen we de producenten zo ver dat ze ook luisteren en reageren op de dingen die bloggers, wijnschrijvers, wine communicators, over ze schrijven? Wat is de toekomst van de digitale uitgaven? Het zijn vragen waar niemand nog echt een antwoord op heeft. Moeten de antwoorden van Amazon, Google en Apple komen? Volgens key note speaker van zaterdag Evan Schnittman van uitgeverij Bloomsbury wel. Zelf heb ik ook nog geen antwoorden. De conferentie is bovendien nog niet afgelopen....

Misschien dat hier op By the Grape een goede discussie kan ontstaan over de toekomst van wijncommunicatie? De komende tijd zal ik op Wijnkronieken bovendien meer over de conferentie en de diverse aspecten van wijncommunicatie schrijven. Ik hoop jullie hier en daar te treffen!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden