Fairtrade binnen Europa – een uitdaging voor mijn Nederlandse collega’s

Dankzij de vertaling van Google kan ik de columns van mijn collega-schrijvers op By The Grape lezen. Ik wil niet zeggen dat ik ze helemaal begrijp, maar door de automatische vertalingen kom ik een heel eind. En ik merk sommigen het eens zijn met het idee dat fairtrade begint bij de wijnmakers in de buurt!

Eten voor de kinderen
Dus het is aan ons als consumenten om ervoor te zorgen dat telers (niet alleen druiventelers maar alle landbouwproducenten) een behoorlijk inkomen overhouden aan hun harde werk. Anders zullen ze geen respect voor het milieu hebben, en geen gezond eten voor onze kinderen produceren… Ja, het is aan ons.

Kennis is macht
Maar hoe? Hoe kunnen we zien welke supermarkten voortdurend snijden in de winstmarge van de boer? Hoe komen we achter de prijs die grote wijnproducenten daadwerkelijk betalen voor druiven, die ze dankzij uitgekiende marketing en prachtig ontworpen flessen, goed verkopen? Kennis is de enige macht die de consument heeft!

Logo in wijngidsen
Maar zo ver ik weet is er weinig informatie over dit soort zaken beschikbaar. Dus hier is mijn uitdaging voor alle By The Grape collega’s: waarom zetten we in alle wijngidsen niet een logo of een ander herkenningsteken bij de wijnen die fairtrade geproduceerd zijn? Ik denk dat hiermee zowel consumenten als wijnproducenten enorm geholpen zouden zijn.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden