Ouwe wijn in nieuwe zakken

De wijnwereld is altijd in beweging. Innovatie is er altijd, ergens. Soms noodgedwongen, soms gewoon omdat het kan. De ene keer aan de binnenkant en een andere keer aan de buitenkant. Het is het resultaat van de spelers in de wijnmarkt die immer zoeken naar een unique selling point. Van bijna bevroren prosecco tot rosé in een reageerbuis.

 

Met een reguliere wijn in een reguliere fles val je tegenwoordig niet echt meer op. En als je dan niet tot de - terecht of onterecht - toch wel verkopende topmerken behoort, dan mot je wat. Dus zijn er legio nieuwe concepten bedacht om de marketing van wijnbedrijven meer vuurkracht te geven. Vooral de reactie van de oude wereld op het succes van de nieuwe wereld valt op. Om naam te maken begonnen Franse wijnboeren met hippe etiketten waar dieren op prijkten, want wat bleek: flessen met dieren erop verkopen beter! Niet meer die met kastelen, dat was vroeger. Dus: nijlpaarden en kikkers met nota bene Engelse namen als Fat Bastard, Black Dog en Arrogant Frog. Ook een goed bedachte marketingtruc was de fles met de scheve hals van J.P. Chenet, de beruchte GTST-wijn. Volgens eigen zeggen de meest verkochte Franse wijn ter wereld. Het zal, aan mij hebben ze die titel niet te danken.



Nu maakt tout de oude wijnwereld een inhaalslag, lijkt wel. Design staat voorop bij vooruitstrevende wijnbedrijven in Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk. Witte flessen, zilverkleurige flessen, rechthoekige en cilindervormige flessen met de bedrukking direct op het glas in plaats van op een etiket. Maar ook de inhoud doet mee: de nieuwste vinificatietechnieken, milieuvriendelijk en met hernieuwde aandacht voor terroir. Europa gaat ineens out-of-the-box met Prosecco die je op 2 à 3 graden schenkt (Astoria 9.5) of marketingtruc Moët Impérial Ice, speciaal gemaakt om te drinken ‘on the rocks’! Het moet niet veel gekker worden.
Komt het dan toch nog goed met de oude hap? Wie weet hangen we het over 20 jaar op aan de niet te onderschatten wet van de remmende voorsprong.


Anywine. Ik had onlangs het genoegen zelf zo’n innovatief wijnproduct te mogen proberen. Dat zat hem vooral in de verpakking en het idee erachter. Een strakke zwarte doos met daarin drie wijnen. Niet in flessen, maar in fraaie glazen buisjes van 10 centiliter. Precies genoeg om goed te kunnen proeven. Want dat is de bedoeling van deze cadeausuggestie: je geeft iemand een set Taste & Choose, diegene gaat lekker proeven en laat zich als ie dat wil wegwijs maken met behulp van de meegeleverde dvd. Ook leuk voor minder ervaren proevers. Optioneel is een bijgeleverde voucher waarmee de ontvanger recht heeft op twee van zijn zojuist ontdekte favoriete wijnen. Slim. En lekker. Want die wijnen waren ouwerwets goed.



Drink in tube: www.tasteandchoose.com

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden