Rock ’n roll wijn

Open your eyes oldies: er is een nieuwe generatie wijndrinkers opgestaan. Adolescenten, jonge volwassenen en in een enkel geval: tieners. Wijn is hot, wijn is sexy. Bordeaux is stoffig, de Bourgogne is saai, Italië te lastig. Duitsland is hip, net als Oostenrijk. Gekoelde rode wijn wordt de trend, bewaarwijnen mag je bij je houden. Prosecco is voor prutsers, champagne voor over het paard getilde rappers. Cava, cremant en sekt zijn de hype.

Zie hier, een ietwat overdreven impressie van de jongste generatie wijndrinkers (mag ik mijzelf hier nog toe rekenen met mijn 29 lentes?). Er schuilt echter wel degelijk een kern van waarheid in de beschrijving die ik achterliet. Jonge wijndrinkers willen hippe wijn, wijnen van de Malbec, de Riesling en uit de Marlborough. Druiven moeten op het etiket staan, en ouder dan een jaar mag de wijn bij voorkeur niet zijn. Het is natuurlijk niet nieuw, maar wel iets wat zich verder zal evolueren. En dus is het aan mij en mijn colega’s hier op in te springen.

Net als ik heeft goede vriendin en collega Miranda Wennekes (mvino.nl, ’s lands jongste vinologe), de missie om wijn hip te maken. Derhalve stapt zij bijvoorbeeld af op de jongste generatie wijndrinkers, op hoge scholen en universiteiten. Denk je dat je die enthousiast gaat maken met Barolo’s en Rioja’s? Reken maar van niet. Licht gekoelde Loirewijnen en Duitse spätburgunders, dat valt in de smaak (en terecht!). Natuurlijk, later komt het stevigere en klassiekere werk. Maar je moet ze eerst enthousiast maken hè!

Zelf ervaar ik dit net zo, bij proeverijen en cursussen waar jongere mensen aanschuiven is de voorkeur beduidend anders dan bij oudere proevers. Het is ook heerlijk om te constateren dat er geen vooroordelen meer zijn over de wijnen (neem een groep 50-plussers en je wordt voor gek versleten als je geen Bordeaux of Bourgogne voor ze inschenkt). Het leukste is nog dat de prosecco-hype compleet over lijkt te waaien. Zelf gebruik ik bij voorkeur sekt, cava of cremant bij proeverijen en dit doet het beter dan welke prosecco (te goedkoop en simpel) of champagne (te duur en te fout imago, bedankt Jay-z) dan ook.

Kortom, de wijnwereld blijft zich naar een nieuwe trend bewegen. En verdomd, ik heb er ongelooflijk veel zin in!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden