Wijn en social media: waar blijft de interactie?

Lees ik net de nieuwe Proef& van Gall, valt mijn oog op een grote advertentie van een Chileense wijn. Grote kop: 'News trends in Social Wine Networks'. Waar het precies over gaat is niet helemaal duidelijk, maar ze kondigen een 'super cool online tasting project' aan. Bovendien schrijven ze: 'Facebook, Twitter and YouTube are the favourite networks for wine lovers. Users can communicatie directly with wine journalists, winemakers and winewriters anywhere and anytime!'

Over die laatste opmerking loop ik al een tijd te denken. Al voordat dit wijnmerk deze advertentie plaatste. Eigenlijk al sinds de European Wine Bloggers Conference in Wenen, waarover ik eerder berichtte. Op het eerste gezicht is die bewering van dit wijnhuis namelijk correct. Op Facebook, Twitter en YouTube gebeurt heel veel op wijngebied. Er zijn filmpjes te zien van de oogst en het wijnmaken op YouTube, er wordt druk genetwerkt en gekletst op Twitter en op Facebook heeft iedereen die maar iets wil betekenen in de wijnwereld tegenwoordig wel een profiel.

Maar dan komt het: 'users can communicate'. Zeker, er kan via de social media heel makkelijk gecommuniceerd worden over wijn. En ja, er wordt heel wat informatie online geboden, via blogs, portals, tweets en fotoalbums. Maar communiceren houdt voor mij tweerichtingsverkeer in: een wijnschrijver of wijnmaker schrijft iets, de wijnliefhebber reageert. Of vice versa natuurlijk. Ik vraag mij al weken af of dit in Nederland eigenlijk wel gebeurt. Zover ik kan overzien, is die interactie er wel in andere delen van de wereld, Amerika voorop. Maar is er in Nederland wel een echt tweerichtingsverkeer over wijn op internet? Is het niet veeleer zo dat we met z'n allen heel graag columns, blogs en tweets schrijven, maar dat we de moeite niet nemen op elkaar te reageren? Bestaat er in Nederland eigenlijk wel een wijncommunity? Hier op By the Grape krijgen velen de kans hun zegje te doen, maar waar blijven de reacties? Het kan toch niet zo zijn dat we het altijd met de wijnschrijvers, wijnhandelaren en elkaar eens zijn?

Inmiddels is er BTG idee, maar de discussies spetteren nog niet het scherm af. En er is toch het Wijnprikbord?, hoor ik je nu zeggen. Daar gaan wijnliefhebbers lekker pittig met elkaar in discussie, toch? 'Uh, ja, soms', antwoord ik dan. Maar dan gaat het om een niet zo heel groot groepje mensen, dat elkaar al jaren virtueel en ook vaak in levende lijve kent. Maar op wijnblogs (die van mezelf incluis), op By the Grape en zelfs op Twitter en Facebook schort het naar mijn mening in Nederland toch ernstig aan interactie. We zenden met zijn allen heel wat de wereld in, maar ontvangen we ook? Luisteren we naar wat actieve wijnproducenten op Facebook en Twitter te vertellen hebben, bijvoorbeeld? Of stellen we hen vragen? Want die zijn er wel degelijk, vooral in landen als Duitsland, Oostenrijk en Italië. Italiaanse wijnboeren zijn onafscheidelijk van hun iPhone heb ik me laten vertellen, en bloggen en twitteren wat af. De jonge generatie in Oostenrijk en Duitsland heeft de weg ook gevonden, met prachtige resultaten. Een mooi voorbeeld? Kijk maar eens wat er op Herrenhof in Steiermarken gebeurt.

Hier op By the Grape mis ik die inbreng van wijnmakers, overigens. Diego Fernandez uit Spanje levert af en toe een bijdrage, en Chantal Smeets vanuit Frankrijk. En misschien nog wel iemand die ik nu vergeet. Maar het zou goed zijn als we veel meer van wijnmakers hoorden, Nederlandse zowel als buitenlandse. Waar blijft de Nederlandse wijnmaker die een wekelijks verslag op By the Grape doet? En waar blijven dan de vragen die ons bezig houden? Zelf heb ik ook nog zo ontzettend veel vragen over wijn!

Wijn en social media, ik ben er een groot gebruiker en voorstander van. Maar de conclusie voor mij is op dit moment: ik mis iets in Nederland!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden