Wijnkiezer trend van 2009

De trend van 2009 op online wijngebied zijn de wijnkiezers. Deze keuzemodellen die een wijnkenner proberen na te bootsen zijn erg vermakelijk en bieden voor de beginnende liefhebber houvast in de enorme keuze aan wijn. Met enkele simpele vragen kies je uit het complete assortiment van één leverancier.

 

De leukste van alle introducties vond ik toch wel Pierre.nl. Het chauvinisme druipt werkelijk van de website af, waar een virtuele privé-sommelier je na enkele keuzes een wijn probeert aan te smeren. De Slogan op de homepage, “Frankrijk is het enige wijnland ter wereld”, is niet meer van deze tijd! De website en het idee zijn wel een aanrader voor liefhebbers van innovatieve wijnmarketing, het advies was best aardig.

 

Een ander goed uitgewerkt concept vond ik op 94wines.com, die de concurrentie te slim af proberen te zijn met een selectie aan wijnen die alleen herkenbaar zijn aan hun nummer. Prachtig vormgegeven flessen gericht op beginnende wijndrinkers zonder veel kennis. De uitkomsten? Ik werd ingeschat als een liefhebber van eenvoudige merlot wijnen. Helaas, compleet mis.

 

Het moeilijkste van het maken van een wijnkiezer is het opstellen van de vragen. Zo kreeg ik bij een van de vele wijnkiezers op internet de vraag: wat heeft uw voorkeur, vijg of limoen? Na een week nadenken over de uitkomst ben ik er niet uit. Mijn favoriete smaak?. Beide, want in de winter proef ik liever vijg en in de zomer neig ik meer richting limoen. Voor verbetering vatbaar dus, deze vraag. Of val ik gewoon niet in de doelgroep?

 

Toch kun je duidelijk stellen dat online wijnkiezers in opmars zijn. Consumenten kopen hun wijn steeds vaker online. Ze kunnen dus geen persoonlijk advies meer inwinnen bij de slijter op de hoek. De uitwerking van de huidige serie wijnkiezers is matig, vooral door het beperkte assortiment. Mijn voorspelling voor 2010 is dat er een verbeterde wijnkiezer zal worden ontwikkeld waarin je met enkele klikken een goede smaakselectie kunt maken. Dus... wie doet er mee? 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden