Wijnwinkel versus supermarkt

Zondagochtend. Eindelijk eens tijd om mijn stapel “nog te lezen vakbladen” door te worstelen: Perswijn, Proefschrift, de laatste Winelife en het slijtersvakblad “Drinks”. Met groeiende verbazing las ik in dat laatste blad een artikel over het laten proeven in slijterijen c.q. wijnspeciaalzaken en supermarkten. Met enige trots schrijft men dat slijters, al in het bezit zijnde van een slijtvergunning, straks wijn mogen laten proeven, terwijl de wijnspeciaalzaak en de supermarkten hiervoor uitgesloten blijven.

 

Over één kam geschoren met supermarkten
Ik vraag mij af waarom wij (wijn-en delicatessenwinkels) over één kam worden geschoren met supermarkten. Wij zijn, net als slijters, veelal kleinschalige (familie-) bedrijven met zeer deskundige, betrokken en gekwalificeerde medewerkers. Ikzelf ben bijvoorbeeld in het bezit van het diploma Sociale Hygiëne en daarnaast van het wijnbrevet, vinologendiploma en momenteel ben ik bezig met de Diploma Course van WSET. Verder heb ik alle cursussen van G. Horstink gevolgd, alsmede de wijn-spijs-cursus van Peter Klosse. Ook mijn medewerkers volgen met veel plezier en interesse de aangeboden wijn- en kaasopleidingen.

 

Ook voor ons is het laten proeven van wijn van wezenlijk belang. Wijn en spijs is namelijk waar het in mijn winkel om draait. Welke wijn adviseer ik bij welke maaltijd of welke hapjes adviseer ik bij welke wijn? Het is te gek voor woorden dat wij alles mogen laten proeven, maar niet de wijn. Hoe kun je dat geloofwaardig maken naar de klant toe?

 

Verre van logisch
Een vergelijking met een supermarkt is verre van logisch. De supermarkt is, net zoals voor de slijtersbranche, ook voor ons een serieuze concurrent. En daar is ook nog de webwinkel. Waarover ik in het blad “Drinks”ook veel geagiteerde berichten lees. Echter: wij kunnen onze ogen niet sluiten voor de toekomst: internet, twitter, face-book, webwinkels….je kunt er niet omheen. Ik merk zelf de wereld die opengaat door mijn twitter-account http://twitter.com/gransjean.

 

Het is voor mij en onze branche onverklaarbaar waarom een slijter wel wijn zou mogen laten proeven en de wijn- en delicatessenbranche niet. Een slijter verkoopt immers veel meer producten die voor de volksgezondheid een gevaar opleveren, sterke drank bijvoorbeeld. En Breezers en meer van dat soort producten die een aantrekkingskracht hebben op “de jeugd”. In “onze” winkels zul je dit soort producten niet aantreffen. Overigens evenmin als publiek onder de 18 jaar, wellicht in het verlengde daarvan.

 

Kortom: het is absoluut een vergissing om op deze manier met de regelgeving betreffende alcohol om te gaan. Samenwerken is altijd beter dan tegen!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden