Aanscherping Reclamecode Alcoholhoudende dranken

<p>&nbsp;</p><div><strong>Per 1 oktober is de Reclamecode Alcoholhoudende dranken aanscherpt.</strong> Websites moeten nu bijvoorbeeld een uitgebreidere 'agecheck' hebben, reclame op sportattributen zoals sticks en ballen mag niet meer en er is een lijst met jongerentijdschriften waarin niet geadverteerd mag worden.</div>      <div>&nbsp;</div>  <div>Een andere aanscherping betreft het thema sociaal en seksueel succes. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om in een ervoor/erna situatie eerst iemand af te beelden die wat verlegen aan de kant staat en te eindigen met diezelfde persoon met een drankje in zijn hand die de held van de dansvloer is en door iedereen aantrekkelijk wordt gevonden (vergelijkbaar met de AXE-reclames).</div>  <div>&nbsp;</div>  <div>Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken al dertig jaar een actieve bijdrage aan het bevorderen van maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is als bijzondere reclamecode onderdeel van de Nederlandse Reclamecode.</div><div>&nbsp;</div><div>Bron:&nbsp;<a href="http://www.slijtersvakblad.nl/nieuwsitem.html?cat=Vaknieuws&amp;id=4480">Slijtersvakblad</a></div>  <div>&nbsp;</div>  <p>&nbsp;</p>