Ondanks recessie blijven Britten dol op wijn

Recessie of geen recessie, volgens alle marktstudies is 'wijn' dé absolute voorkeursdrank in het Verenigd Koninkrijk. Een recente studie in opdracht van de Wine and Spirit Trade Association (WSTA) gaf aan dat met name witte wijn er de 'number one drink of choice' is.
In het algemeen stipten één op de drie inwoners van het Verenigd Koninkrijk die alcohol consumeren (34 procent) wijn als hun favoriete drank aan, gevolgd door één op vier (27 procent) die zich als bierliefhebbers outten en één op vijf (20 procent) die sterker spul verkiezen.
Sterker nog: wanneer de respondenten concrete categorieën moeten kleven op de drank die ze geregeld drinken, zet ruim de helft van alle volwassenen (54 procent) witte wijn in pole position, gevolgd door bier (48 procent), rode wijn (47 procent) en rosé (35 procent).
De wijnhegemonie wordt zo nog een stuk duidelijker.
 
Wijn klopt bier
Dat wijn zo razend populair is over het kanaal, vertaalt zich ook in de kwaliteiten die men er deze drank toedicht. Want op dat vlak scoort wijn eveneens torenhoog en is bier andermaal de grote verliezer. Wijn staat immers aan de top als perfecte drank bij lekker eten (89 procent), in termen van 'smaak' (77 procent), plus als drank om zich relax te ontspannen zonder dat er noodzakelijk bij getafeld moet worden (75 procent).
Concurrent bier kan wijn maar op één dimensie overtroeven: als topdrank voor 'outdoor occasions'. Daar scoort onze hopdrank 75 procent, tegen 'slechts' 69 procent voor wijn.

De conclusie is dus één grote ode aan de wijn, ten nadele van de bierconsumptie. Of zoals Brian Howard van Wine Intelligence, het onderzoeksbureau dat deze studie in opdracht uitvoerde, het droog verwoordt: “This survey provides the most up-to-date and possibly the most comprehensive picture of who drinks what across alcohol categories in the UK. One thing is clear: wine is a strong and stable fixture in UK adult social life.” 

Bon: Tijd.beFrank Van der Auwera