Respect voor wijn bij jong en oud

Jong en oud, man en vrouw houdt in Nederland van wijn en kijkt in het algemeen met respect naar het product wijn.
Onderzoeksbureau Trendbox BV bracht, in opdracht van het Productschap Wijn, de beleving van wijn onder vier verschillende generaties wijndrinkers in kaart en maakte gisteren de resultaten bekend tijdens het Symposium Wijn & Marketing 2009 in het World Forum in Den Haag.

Het onderzoek wijst uit dat het imago van wijn bijzonder goed is in alle leeftijdscategorieën en bij beide sexen. Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen zien wijn vaak meer dan alleen maar als een product. Wijn is iets speciaals waar je extra aandacht aan geeft en waar je veel kennis over wilt opdoen. Bij mannen roept wijn associaties op zoals status, diepgang, klasse, verfijnd en culinair. Vrouwen daarentegen zien wijn als beleving. Zij vinden dat wijn bij een prettige en plezierige gelegenheid hoort, maar daar wel ondergeschikt aan is. Bij vrouwen wordt wijn geassocieerd met eten, romantiek, gezellig thuis en vakantie. Daarnaast is wijn voor vrouwen synoniem voor vrienden, feest, uitgaan en samen.

Bron: Persbericht Productschap Wijn.
Meer informatie over het rapport hier.