Vinfolio: online marktplaats voor wijn komt eraan

Op 1 juli wordt de wijnmarktplaats Vinfolio Marketplace gelanceerd. Particlulieren kunnen hier flessen die ze niet meer willen, te koop aanbieden aan collega-wijnliefhebbers. De marktplaats start met een virtuele inventaris van zo'n 12 miljoen flessen die een totale waarde van 2 miljard dollar hebben.
Volgens initiatiefnemer Stephen Bachmann is de marktplaats vergelijkbaar met een ‘commodities spot-markt', maar dan wel voor wijnen. De meeste flessen komen uit de wijnkelders van de 53.000 liefhebbers die de gratis VinCellar software gebruiken om hun wijnkelders te beheren. Vinfolio biedt ook een palet van diensten aan, waaronder de opslag, wijnveilingen en een prijsindex die toelaat de gevraagde prijs te vergelijken met de courante winkelprijs. De gebruikers scannen de barcode van hun flessen en zien daarna hun inventaris op het internet verschijnen.
Om een kritieke massa te bereiken is Vinfolio een samenwerkingsverband aangegaan met CellarTracker, de marktleider in online wijnkeldermanagement en een initiatief van voormalig Microsoft software engineer Eric LeVine. Die heeft 82.000 gebruikers, die samen 9,6 miljoen flessen van 400.000 verschillende wijnen bezitten. Bij elke wijn is het mogelijk een smaakomschrijving toe te voegen. Wie een transactie via de site maakt, betaalt Vinfolio een commissie van 20%.

Ook in het VK staat soortgelijk initiatief op stapel: volgens het vakblad Decanter magazine lanceert de Londense wijnhandelar Berry Brothers & Rudd nog voor Kerstmis een eigen wijnmarktplaats. 

Bron:express